Keuze afhankelijk van enkele factoren

In hoeveel landen wil je het merk beschermen? Behoren deze landen tot een internationaal verdrag? Wat is het belang van de bescherming van het merk per land? De keuze is afhankelijk van enkele factoren, we helpen je graag bij het maken van de juiste beslissing.

Nationale registratie per land

Ben je actief in één of enkele Europese landen? Dan kun je per land een nationale merkaanvraag indienen. In een land dat geen lid is van een verdrag, is dit soms de enige optie. Je kunt ook uit strategische overwegingen of vanwege de korte registratieprocedure voor deze vorm kiezen. Betreft het meer landen? Dan worden nationale registraties duurder en ingewikkelder. Je moet per land de procedure doorlopen. De kosten kunnen dan op lopen en een goed beheer van je merkportefeuille wordt belangrijker.

Eén Europese merkregistratie voor alle EU-landen

Als je jouw merk in meerdere EU-landen of in de gehele EU gebruikt, is een Europese registratie financieel de meest voordelige vorm van merkbescherming. Slechts één EU-merkregistratie beschermt het merk in 27 landen tegelijk. Een nadeel is de ondeelbaarheid. Maakt een land succesvol bezwaar tegen jouw merk? Dan verlies je het merkenrecht ook in de overige EU-landen.

Klassenindeling producten en diensten merkregistratie Europa

Het belangrijkste onderdeel van een merkregistratie in Europa is classificatie. Een zorgvuldige classificatie bepaalt de beschermingsomvang van een merk en versoepelt het optreden tegen merkconflicten. Het internationale classificatiesysteem van Nice kent 45 standaardcategorieën. Wij delen de producten of diensten die tot jouw merk behoren in, en stellen een gedetailleerde en op maat gemaakte, juridische omschrijving op.

Welke rechten heeft de houder van een Europees merk?

Met een merkregistratie in Europa kun je derden verbieden jouw merk of een overeenkomend merk te registreren of te gebruiken. Mits het om dezelfde of soortgelijke producten of diensten gaat. Je hebt niet alleen het recht om bezwaar te maken tegen later ingediende, Europese merken, maar tegen álle, in de landen van de EU geldende merken, inclusief internationale merken.

Ontwikkelingen BREXIT

Vanaf 1 januari 2021 is de ‘overgangsfase’ van de Brexit voorbij en hanteert het Verenigd Koninkrijk alleen nog de eigen regels en wetten. Heb jij een merk- of model geregistreerd staan in de EU, óf heb je nog een aanvraag voor registratie lopen? Dan is onze whitepaper ‘Brexit: wat er verandert voor jou als merk- of modelhouder in de EU’ eigenlijk verplichte kost. Download de Brexit whitepaper.

Bescherm nu je merk in de Europese Unie!

Wil je jouw merk laten registreren, verlengen of bewaken in Europa? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden, via [email protected] of bel direct naar 076 – 514 84 03.

Veelgestelde vragen merkregistratie Europa

  • Weten in welke landen je een merk kan registreren?

    In principe kun je in ieder land een merk aanvragen. Je kunt ervoor kiezen om dat in ieder land apart te regelen. Voor bepaalde regio’s kun je dit ook in één keer doen. Ben je in een (groot) deel van de Europese Unie actief? Dan is het altijd goedkoper om een EU-merk aan te vragen. Je merk is dan in de gehele Europese Unie geregistreerd. En via een internationaal merk bij het WIPO kun je jouw merk in één keer in meer dan 100 verschillende landen registreren.

     

     

  • Weten wat het risico is als ik zelf mijn merk aanvraag?

    • Gebrek aan kennis en expertise: het aanvragen van een merkregistratie is een juridisch proces dat vaak ingewikkeld is. Als je niet bekend bent met het proces, kan het zijn dat je belangrijke details over het hoofd ziet, wat kan leiden tot vertragingen of zelfs afwijzing van je aanvraag.
    • Conflict met bestaande merken: Als je merk in conflict komt met een bestaand merk, kan dit leiden tot juridische procedures en extra kosten. 
    • Verlies van merkbescherming: als je de merkregistratie niet correct aanvraagt, dan is het mogelijk dat je merk niet volledig wordt beschermd. Dit kan leiden tot het gebruik van je merk door anderen zonder dat je daar juridische stappen tegen kunt ondernemen.
    • Verlies van geld en tijd: als je merkregistratie niet succesvol is, bestaat de kans dat je je gehele voorraad moet vernietigen.
  • Meer weten over de classificatie van producten en diensten?

    Producten en/of diensten worden, conform een internationale afspraak, onderverdeeld in 45 klassen (categorieën). Bij het verrichten van een merkaanvraag is het belangrijk om de producten en/of diensten van dat merk nauwkeurig en volledig te omschrijven, zodat deze goed geclassificeerd kunnen worden. Het is één van de essentiële aspecten voor een goede beschermingsomvang van het merk. Lees meer over de classificatie van producten en diensten.