Van fantasienaam naar soortnaam Van fantasienaam naar soortnaam
08 MAA 2019

Merknaam die bestaan uit een woord dat oorspronkelijk een fantasienaam was


Een merknaam die bestaat uit een woord dat oorspronkelijk een fantasienaam was kunnen als gevolg van een onverwacht hoge populariteit wel eens zo veelvuldig gebruikt worden binnen het dagelijkse spraakgebruik dat het merk een gebruikelijke benaming wordt voor een product, een soortnaam dus.

Voorbeelden hiervan zijn aspirine voor een pijnstiller en linoleum voor vloerbedekking. Het komt voor dat dit te wijten is aan nalatigheid van de merkhouder. Nalatigheid kan zijn dat als de merkhouder het merk zelf als soortnaam gaat gebruiken of als de merkhouder niet optreed tegen gebruik in de handel van het merk als soortnaam door anderen. Hierdoor komt het merkrecht uiteindelijk te vervallen. De vraag blijft echter hoe een merkhouder nu moet handelen om dit te voorkomen. Verwording tot soortnaam kan al bij de merken registratie gebeuren. Vanaf die tijd moet u waken over uw merknaam en het zelf ook niet omschrijvend gebruiken.

Bijvoorbeeld de zoekmachine Google, die wil graag bewustzijn creëren voor het feit dat het werkwoord “googelen” slechts gebruikt mag worden om het zoeken met GOOGLE aan te duiden en niet het zoeken naar informatie met een andere zoekmachine. De populariteit van deze merknaam heeft ervoor gezorgd dat als Google zelf geen actie onderneemt ze door de merknaam in het normale taalgebruik de gebruikelijke benaming van een product of dienst wordt.

Om te voorkomen dat zijn merk door populariteit een soortnaam wordt kan de fabrikant aan het product dat gelanceerd wordt niet alleen een onderscheidend, niet beschrijvend merk geven maar daarnaast ook een soortnaam.
Bijvoorbeeld SPA en bronwater. Voorts moet de merkhouder consequent optreden tegen iedereen die zijn merk op een dusdanige manier wil gebruiken dat daarmee het risico wordt genomen dat het merk wordt aangeduid met de gebruikelijke benaming van het product.

Zorg dat u op uw hoede bent en wees voorzichtig bij het bedenken en registreren van uw merknaam. Het is misschien de droom van elke marketeer dat zijn merknaam veelvuldig wordt gebruikt maar verwording tot soortnaam kunt u maar beter niet hebben. Zorg dat u dit niet overkomt. Juridisch is het geen goede zaak!



« Terug stap 1