Niet gemerkt?! Foutje op social media kan reputatie schaden Niet gemerkt?! Foutje op social media kan reputatie schaden
14 SEP 2018

Iedereen die een merk deponeert hoopt/verwacht dat het merk over een aantal jaren een goede reputatie heeft waardoor de klant direct uw producten associeert met uw merk. Uiteraard is dit het gevolg van de gemaakte reclame, de “geweldige” kwaliteit van de producten die onder dit merk worden verkocht en de fantastische organisatie achter het merk. U heeft met andere woorden veel goodwill opgebouwd. Echter niet alles is vanzelfsprekend in merkenland. Heeft u plannen om uw merk in de toekomst uit te rollen buiten Nederland? Denk dan bij uw keuze voor een naam ook alvast aan de taalgebieden waarin u actief wilt zijn en vooral hoe het merk in die taal wordt vertaald. Legendarisch zijn namelijk de missers die daarmee worden gemaakt.

Even snel ‘iets leuks’ doen op social media kan vervelend voor u uitpakken en tot veel commentaar leiden. Dus zelfs als u een spontane actie plant; denk er vooraf goed over na en overleg met een aantal collega’s. Dit kan u behoeden voor reputatieschade. Coca-Cola kan ervan meepraten; het merk sneed zich flink in de vingers met een ondoordachte nieuwjaarswens. 
Coca-Cola dacht aan zijn imago en wilde met de feestdagen iets leuks doen voor de Russische klanten, maar manoeuvreerde zichzelf daarmee in een lastige positie. De drankengigant besloot op 30 december een nieuwjaarswens te posten op Vkontakte, het Russische en immens populaire equivalent van Facebook. Daarvoor viel de keus op een vrolijk kaartje in Coca-Cola-kleuren, speciaal voor alle Russische gebruikers. Het pakte echter verkeerd uit, meldt de nieuwspagina van Bloomberg, omdat omstreden gebieden als de Krim, Kaliningrad en de eilandengroep de Koerilen niet op het kaartje voorkwamen. Een storm van Russische protesten was het gevolg.
Excuses maken het erger
Daar had Coca-Cola niet op gerekend. Haastig maakte het bedrijf excuses en liet deze vergezeld gaan van een nieuw kaartje. Hierop stonden de ontbrekende gebieden netjes ingetekend. Maar helaas voor Coca-Cola had het zich nu in een politiek mijnenveld begeven, want nu lieten de Oekraïners massaal hun ongenoegen blijken. Zij beschouwen de Krim zeker niet als Russisch. Misschien was het lastig geweest deze gang van zaken vooraf aan te zien komen, maar door niet goed over de actie na te denken heeft Coca-Cola zichzelf onnodig kwetsbaar gemaakt. Met reputatieschade in een grote markt tot gevolg.


Wilt u uw merknaam registreren dan adviseren wij u vooraf toch altijd een onderzoek te laten uitvoeren.

Wenst u meer informatie hoe een merk goed te registreren, neemt u dan contact op met onze juridische afdeling via juridisch@merkenregistratie.nl of belt u met 085 330 51 10.

Bron: 
https://www.rendement.nl/nieuws/id17467-foutje-op-social-media-kan-reputatie-schaden.html




« Terug stap 1